GEDIK-GEDIK

Thursday, January 9, 2014

ApOm or ApaM LenGgAnG???

assalamualaikum n selamat petang...:)

ni cerita smalam punya
tiba2 teringin nak makan apom lenggang...
kena melenggang lah...haha
xdo maknanya...
aku pun request la kat kak aku yg comel tu...:P
meh la tgok cara2 pembuatannya...

ok firstly bahan-bahan yg nak kita guna senang sgt2...
ni resepi mak aku...

bahan2:
 2cawan tepung gandum
1cawan air masak
gula sesedap rasa
1 sudu kecik teh yis tu (yis kering = mauripan)

yg kak aku tmbah....derhaka resepi mak...hahahha
garam sikit
pewarna hijau (ni sebb aku request nak kaler hijau)

cara2 nak buat:
senang sgt....
campur ja semua bahan...
blend kasi dia mesra semesra alam tu....
dah tu rasa la...cukup x manis....
kalu cukup transferkan adunan tu dlm mangkuk 
then biaq sat dalam sejam ka...
tapi kak aku kata dia malas nak tunggu sebb ni projek tgah malam...
so kami biaq dlm setengah jam ja...
pastu dah 1/2 jam apa lagi...
amik tisu "minyak" sikit kuali n start la MELENGGANG
hahahhaha...xkisah la nak lenggang 
kangkung ka bayam ka...hahahhaha

cara melenggang yg paling senang... 
amik sesenduk adunan dah tu boh kat tgah kuali...
then pegang telinga kuali ( dgn kain pegang tu....:))
and pusing2 kan smpi dpt bntuk bulat
the tutp la dgn tudung periuk...tgu sat...
n make sure api jgn kuat...nanti HANGIT

after dah agak2 masak tu angkat n boleh la nak gulung ka nak lipat ka...
then siap....

tada.......ni la rupanya.....




sekian....selamat mencuba!!!!


No comments:

Post a Comment

*suka suka*

JOM NYANYI!!

comelkan???