GEDIK-GEDIK

Thursday, January 9, 2014

KeRaBu TAUgeH SiMpLE by kaK Anis

assalamualaikum....

jom meh next resepi
..ni untuk tatapan anak cucu nnti
hahahha....suka x makan kerabu???
aku suka makan taugeh ja...hahahha
sebab tu aku tggi dr kak aku...
ni kak aku yg kata...hahahaha
TERBUKTI kot...:P
dah2...jom kita tgok cmno nak buek kerabu...
yang sgt simple nih....

ingredients :
1.taugeh
2. kerisik (agak2 )-kak aku guna satu peket singgit tu (lagi bnyak lagi sedap)
3. air perahan limau
4. garam
5. gula
6. cabai merah ikut kepedasan- kak aku tmbah cabai melaka lagik
7. bawang merah (untuk sambal n hiris nipis)

cara nak buat:
1. taugeh dicelur sat dgn air panas..(jgn lama2 nnti hilang "kerup krap" dia..)
2. sementara tu blend atau tumbuk cabai merah ngn bawang sikit
ketepikan
3. amik taugeh yg dah dicelur + cabai yg ditumbuk@ blend tadi + bawang yg hiris nipis +kerisik boh dlm  mangkuk
4. tambah garam n gula secukup rasa..
5. gaulkan sampai sehidup semati :P
6. dah mesra tambah air perahan limau..


p/s :klu xdak guna air asam jawa pun xpa...sedap jugak+ tambah kerang pon sodap meh :)

dah siap....:)

taaaaaaaraaaaaaaa.... ni la hasilnya.....makan ngn nasi panas2 pun sodap....
kami ratah je....


No comments:

Post a Comment

*suka suka*

JOM NYANYI!!

comelkan???